چه مواد غذایی در درمان لکنت موثر هستند؟

درمان لکنت + نقش تغذیه در درمان لکنت

همونطور که میدونیم ، تغذیه به عنوان یکی از اساسی ترین نیازهای زیستی انسانه که از طریق اون مواد غذایی لازم برای تولید انرژی و رشد و نمو بافت های بدن تامین میشن.آیا میدونین چه مواد غذایی در درمان لکنت موثر هستند؟ برای اینکه بتونیم نقش تغذیه در درمان لکنت رو بهتر متوجه بشیم نیاز هست که به سه نکته ی خیلی مهم توجه کنیم.

نکات مهم
  • طبق آخرین تحقیقات ، تغذیه به عنوان یک درمان مکمل در کنار گفتاردرمانی میتونه سودمند باشه و به کاهش شدت علائم لکنت کمک کنه. ولی به هیچ وجه درمان اصلی نیست.
  • هرگونه تغییر در مواد غذایی مصرفی و رژیم غذایی باید با تجویز پزشک متخصص تغذیه و مبتنی بر شواهد علمی صورت بگیره. تا شاهد هرگونه عارضه ی احتمالی خصوصا در دوران رشد کودک نباشیم. چون حذف مواد غذایی مفید برای رشد کودک میتونه لطمات جبران ناپذیری رو به کودک ما بزنه.
  • برای اینکه از نتایج درمانی موثری بهره مند بشیم، علاوه بر مواد مغذی که در ادامه معرفی میکنم. توجه کردن به سن فرد یا کودک دارای لکنت ، شکل دارویی ، دوز مصرفی و طول دوره مصرف و رعایت کردن اصول استمرار و نظم، همچنان که در جلسات گفتاردرمانی مورد تاکید هست، حائز اهمیته.

یادتون نره که تنها درمان اصلی معتبر برای درمان لکنت رشدی، گفتاردرمانی هست. و درمان های مکمل مثل تغذیه، ضمن اینکه نتایج کاملا منحصر به فردی دارن، نباید زمان طلایی مداخلات به هنگام گفتاردرمانی رو به تاخیر بندازن. بنابراین اگر تا به حال در جلسه گفتاردرمانی با درمانگر متخصص در حیطه درمان لکنت، شرکت نکردین، همین حالا بعد از خوندن این مقاله، اقدام کنین.

مواد غذایی و داروها

تیامین یا ویتامین B1

تیامین یکی از ویتامین های محلول در آب هست که در اثر جذب در اندام هایی مثل قلب، کلیه ، کبد و ماهیچه ها مصرف میشه. و مازاد اون از طریق ادرار دفع میشه. میزان تیامین مصرفی پیشنهاد شده در رژیم غذایی، روزانه 1.5 میلی گرمه. اما برای اینکه علائم لکنت کاهش پیدا کنن، حداقل دوز مصرفی اثرگذار روزانه 300 میلی گرم هست. توجه کنین که شکل دارویی مورد نظر، تیامین هیدروکلراید هست. که نقش مهمی در ساخت آنزیم سازنده ی غلاف میلین یعنی آنزیم پیرووات دی هیدروژنات ایفا میکنه.

مواد غذایی که سرشار از تیامین هستن عبارتند از: کلم قرمز ، لبو ، چای، قهوه ، جوانه بروکلین ، برنج، ماهی، حلزون خام و بلوبری. البته پیشنهاد ما استفاده از داروهای مکمل تجویزی توسط پزشک متخصص تغذیه است.

منیزیم

در مطالعات مختلفی به کمبود منیزیم در افراد دارای لکنت اشاره شده، یکی از این دلایل میتونه حذف منیزیم درنتیجه ی سطح بالای اضطراب در فرد باشه. توجه کنین که تنها شکل دارویی مورد نظر ، منیزیم گلایسین با حداقل دوز اثرگذار روزانه 400 میلی گرم هست. که میتونه علائم لکنت روتا حدودی کاهش بده. در نظر داشته باشین که مصرف یکسری از مواد غذایی میتونه میزان منیزیم رو در بدن افزایش بده مثل: دانه های روغنی ، گندم آسیاب شده ، شیره ها و مواد غذایی حاوی شکر ، سبزیجات تیره رنگ، اسفناج و برگ چغندر. اما در مقابل ، مصرف الکل ، توتون، تنباکو ، غذاهای پرکالری ، چای تیره رنگ و قهوه ، میزان منیزیم رو در بدن کاهش میده.

پیشنهاد میشه که همزمان با گفتاردرمانی ، و با داروهای مکمل تجویزی توسط پزشک متخصص تغذیه ، تیامین هیدروکلراید و منیزیم گلایسین به صورت همزمان با هم مصرف بشن تا اثرگذاری اونها تقویت بشه.

با آگاهی رسانی از درمان های مبتنی بر شواهد علمی و گفتاردرمانی، همه میتونیم در بهبود و درمان موثر لکنت سهیم باشیم.

خب الان میدونین چه مواد غذایی در درمان لکنت موثر هستند؟

منتظر خوندن نظرات ، پیشنهادات و انتقادات شما هستیم.

صفحه اینستاگرام مدرسه لکنت ایران

پر کردن فرم ارزیابی تخصصی مدرسه لکنت ایران (رایگان)

نویسنده مقاله: لیلا اسماعیلی گفتاردرمانگر تخصصی لکنت (مدرسه لکنت ایران)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
باز کردن چت
1
به کمک نیاز دارید؟
سلام
میتونم کمکتون کنم ؟